Τα προγράμματα του 6ου Νηπιαγωγείου από το 2006-2019

Ελένη Μελιάδου



eni.meliadou@gmail.com

Σοβαρά παιχνίδια

Φτιάξαμε ένα αληθινό καρότσι. Για την ακρίβεια συναρμολογήσαμε ένα αληθινό τρέιλερ, που δεν είναι και λίγο. Το σχολείο χρειαζόταν ένα τρέιλερ για τη μεταφορά των γευμάτων του ολοήμερου τμήματος και την ώρα που έβγαλα τα κομμάτια προς συναρμολόγηση από το κουτί τα παιδιά αμέσως πλησίασαν για να δουν τι θα κάνω. Και τότε σκέφτηκα γιατί να μη δοκιμάσουμε μαζί με τα παιδιά; Ή μάλλον καλύτερα γιατί να μη συναρμολογήσουν μόνα τους το προϊόν; Εξάλλου πολύς λόγος γίνεται για την αυτονομία των παιδιών, για την ενθάρρυνση στην προσπάθεια, για την πίστη στις δυνάμεις τους. Σκέφτηκα ότι ήταν ο καλύτερος τρόπος για να μάθουν μία δεξιότητα που ακόμα και ενήλικες ενίοτε δεν καταφέρνουν, ας το παραδεχτούμε.
Με μεθοδικότητα αποδείχτηκε πραγματικά "παιχνιδάκι" η διαδικασία. Το μυστικό της επιτυχίας ήταν τα βήματα. Πρώτο βήμα η μελέτη της εικόνας που έδειχνε το φυλλάδιο, δεύτερο βήμα η εξεύερεση των απαραίτητων εργαλείων, τρίτο η υλοποίηση. Την επόμενη φορά που θα σπαζοκεφαλιάσετε για κάποιο συναρμολογούμενο μη διστάσετε να μας το στείλετε
 

Ζωγραφική με παγάκια.

Πώς μπορούμε να χρωματίσουμε παγάκια;

Αυτή ήταν η βασική ερώτηση προς τα παιδιά για να κάνουν τις δικές του υποθέσεις για τα χρματιστά παγάκια που τους έφερα.

Η πιο κοινή και λογική υπόθεση ήταν ότι είχα προσθέσει μπογιά μέσα στο κάθε παγάκι. Οι πιο ευφάνταστες υποθέσεις ήταν ότι έριξα φραουλόζουμο για να δημιουργηθεί το κόκκινο παγάκι, ζουμί από αγγούρι για το πράσσινο και υπήρξε δυσκολία για ο μπλε. Άλλη μέθοδος που προτάθηκε για να φτιάξει ο καθένας τα δικά του χρωματιστά παγάκια ήταν να ζωγραφίσουμε σε ένα χαρτί, έπειτα να ρίξουμε νερό και να αφήσουμε τα χρώματα να στάξουν στην παγοθήκη. 

Γιατί αφήνει αποτύπωμα το παγάκι;

Γιατί το παγάκι λιώνει και αυτό που βλέπουμε είναι το νερό που είχαμε χρωματίσει.

 

 

Σε κάθε περίπτωση δημιουργήσαμε ένα πολύ όμορφο έργο, που έχει περισσότερο ενδιαφέρον εκεί όπου τα χρώματα μπλέκονται.

 

Πειράματα

Ο πάγος τον χειμώνα

Μία κρύα χειμωνιάτικη ημέρα που ακόμα και στον Πειραιά είχε χιονίσει σκεφτήκαμε να διαπιστώσουμε και μόνοι μας πώς ανταποκρίνεται ο πάγος σε διαφορετικές συνθήκες, αλλά και πώς μπορούμε να προστατευτούμε από την παγωνιά στους δρόμους. 

  1.  Γεμίζουμε ένα μακρόστενο μπαλόνι με νερό και το τοποθετούμε στην κατάψυξη για ένα βράδυ. 
  2.  Θέτουμε το πρώτο ερώτημα : Πώς θα μπορούσαμε να περάσουμε με το αυτοκινητό μας έναν παγωμένο δρόμο. Δοκιμάζουμε με ένα αυτοκινητάκι και σύντομα διαπιστώνουμε ότι οι ρόδες του δεν γυρίζουν, δηλαδή γλυστράει και δεν μπορεί να φρενάρει στον πάγο.
  3. Ρίχνουμε αλάτι και περιμένουμε να σημειώσουμε τις αλλαγές. Διαπιστώνουμε ότι το αλάτι πάγωσε και δεν μας βοήθησε να περάσουμε τον παγωμένο δρόμο
  4. Πράγματι εξηγούμε στα παιδιά ότι το αλάτι εμποδίζει το νερό να παγώσει αλλά όταν έχουμε ήδη πάγο στο δρόμο ρίχνουμε άμμο.
  5. Δοκιμάζουμε και πάλι με το αυτοκίνητο. Τα καταφέραμε.

 

Τι κάνει η τερηδόνα;

Τι είδους καταστροφή παθαίνουν τα δόντια μας από την τερηδόνα;

Το μήλο θα παίζει τον ρόλο του δοντιού μας, το μολύβι θα είναι η ζάχαρη που εισχωρεί μέσα στο δόντι.

1. Βάζουμε το μολύβι μέσα στο μήλο, λέγοντας ότι με αυτόν τον τρόπο λειτουργεί η ζάχαρη που μπαίνει μέσα στα δόντια.

2. Αφήνουμε τη ζάχαρη (δηλαδή το μολύβι) να δράσει μία ολόκληρη νύχτα.

3. Την επόμενη μέρα αφαιρούμε το μολύβι και κάνουμε υποθέσεις για την κατάσταση του δοντιού.

Θέτουμε ρωτήματα όπως : Το μήλο φαίνεται καλό; Πώς πιστεύετε ότι είναι μέσα; Θα το τρώγατε αυτό το μήλο;

4. Κόβουμε το μήλο στη μέση και σχολιάζουμε τα αποτελέσματα. Το μήλο έχει καταστραφεί μέχρι την καρδιά του.